• FES-TE SOCI ARA
Divendres, 17 abril, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

L’Ajuntament crea una comissió que vetllarà per la protecció d’immobles històrics

Roger Cuartielles
18/05/2021
a Cultura, General, Política
EnviarCompartirTuitarEnviar

El ple municipal ha donat llum verda unànime a una comissió que vetllarà per la protecció d’immobles històrics al municipi. És una comissió que entra dins del Pla Especial de Patrimoni Històric i Arquitectònic (PEPHA), aprovat fa uns mesos.

Can Roca (1762) té protecció de nivell 1 (integral) però està molt deteriorat. Les cases modernistes del costat (1918) tenen protecció de nivell 2 estan més ben conservades. Els dos són Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) // Jordi Julià
Can Roca (1762) té protecció de nivell 1 (integral) però està molt deteriorat. Les cases modernistes del costat (1918) tenen protecció de nivell 2 i estan més ben conservades. Els dos immobles són Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) // Arxiu – Jordi Julià

Fa més d’una dècada que Viu Molins de Rei explica en profunditat les informacions del ple municipal. Fes-te soci del diari.

Molins de Rei tindrà una comissió que s’encarregarà de vetllar perquè els immobles històrics i arquitectònics del municipi es conservin. El ple municipal d’abril ha aprovat per unanimitat la creació d’aquest organisme que a la pràctica farà un seguiment del catàleg de protecció del Pla Especial de Patrimoni Històric i Arquitectònic, l’anomenat PEPHA, aprovat definitivament l’any passat.

El regidor de Patrimoni, Miguel Zaragoza, ha explicat al ple que la comissió estarà presidida per l’alcalde i comptarà amb el president de l’àrea de Sostenibilitat i Territori, Ramon Sánchez, que també hi serà com a regidor d’Obres i llicències. El mateix Zaragoza hi figurarà com a responsable de Patrimoni.

A banda dels càrrecs del govern municipal, la comissió també tindrà representants de tots els grups polítics que conformen el consistori, a més de tècnics municipals de diferents àrees que hi estiguin relacionades. Fins i tot, Zaragoza ha dit que s’oferirà als grups municipals poder convidar persones expertes en patrimoni perquè puguin formar part de la comissió.

Grups polítics com ERC i Molins En Comú han celebrat la creació de l’organisme, sobretot si ha de servir per millorar el catàleg de protecció d’immobles que hi ha, que justament serà una competència de la comissió. També han agraït que es pugui comptar amb veus expertes.

La comissió és un organisme que ja estava previst dins del desplegament del PEPHA, sobretot perquè ha de ser el punt de trobada de l’Ajuntament per legislar sobre el catàleg de protecció d’immobles que inclou el pla aprovat el 2017. El catàleg de protecció, però, ha patit canvis en els últims anys. Per exemple, a finals del 2019 l’Ajuntament el va haver de modificar per eliminar l’edifici de l’estació, que no es pot protegir a àmbit municipal perquè és titularitat d’una altra administració.

L’objectiu de la comissió: evitar les pèrdues patrimonials del passat

El nou organisme ha de servir sobretot per evitar que cap immoble ni element patrimonial més sigui enderrocat com va passar fa cinc anys, quan l’Ajuntament va donar llum verda a enderrocaments d’edificis singulars a falta d’un pla específic que determinés quins immobles calia protegir.

Per exemple, es va permetre enderrocar elements del patrimoni històric local com el pont de Can Capellans, un dels més singulars de tot el recorregut de l’històric Canal de la Infanta. L’Ajuntament i la junta de regans del canal en van autoritzar la destrucció per unes obres que volien ampliar l’aparcament d’una nau industrial. La Generalitat, però, recomanava protegir-lo.

A l'abril del 2015, el pont seguia intacte sobre el canal. En aquesta imatge es poden veure les escales que servien per baixar fins al canal per posar-hi una bomba. Ara es conserven només les de l'altre costat // Esther Hacuel
El pont de Can Capellans en una imatge d’arxiu // Esther Hachuel

De fet, va ser llavors quan el consistori es va plantejar elaborar un catàleg de protecció que establís quins elements i edificis calia protegir, però la voluntat va quedar en paper mullat i, després de la destrucció del pont de Can Capellans –i sense un pla de patrimoni que tampoc ho impedís– a finals del 2016 l’Ajuntament va tornar autoritzar l’enderrocament d’un immoble singular: una de les poques cases originals que quedaven al passeig del Terraplè.

La columna fent cantonada amb les finestres és un dels seus trets característics // Jordi Julià
La casa del Terraplè original que es va enderrocar el 2016, a la cantonada amb el carrer Foment // Arxiu – Jordi Julià

Fins i tot, un cop aprovat inicialment el Pla especial de patrimoni el novembre del 2017, hi va haver immobles que també van anar a terra com, per exemple, Cal Cardona. L’emblemàtica casa de la plaça de Catalunya era a la llista d’edificis que calia conservar i per això tenia prohibit l’enderroc pel seu valor patrimonial.

L'edifici de Can Cardona just abans de ser enderrocat // Jose Polo
L’edifici de Can Cardona just abans de ser enderrocat // Arxiu – Jose Polo

L’edifici, però, es va poder enderrocar sense problemes tot i la suspensió de llicències perquè els propietaris van demanar un certificat d’aprofitament urbanístic just abans que l’Ajuntament aprovés la suspensió de llicències, que els va blindar de cara a futurs canvis en la normativa.

Un catàleg amb 181 finques a protegir

El catàleg de béns a protegir, que és el que controlarà la nova comissió, consta de 181 finques en què hi ha algun element amb valor històric a conservar. Tot i així, el pla també fa referència a un conjunt de 500 elements. Per exemple, en molts casos no és tot l’edifici el que es protegeix, sinó alguna part concreta com la façana o altres aspectes més específics com és el cas del mural “La cèl·lula de la vida” que hi ha a l’exterior de la fàbrica de l’antiga UCB Pharma del polígon El Pla. L’edifici no es protegeix, però el mural sí.

Cada una de les finques incloses té un nivell de protecció diferent: l’1 (Integral) afecta majoritàriament a edificis públics. És el cas de El Molí, el Palau dels Requesens i la Federació Obrera. Tot i així, també n’hi ha de privats com ara la finca modernista de Cal Tarragó, a la cruïlla del carrer Jacint Verdaguer amb Pintor Carbonell.

En el nivell 2 (Conservació) i el 3 (Parcial) hi ha la immensa majoria de les finques que apareixen al catàleg. En aquest cas es vetlla per la conservació d’elements específics dels immobles seleccionats com les rajoles de l’anunci ‘Kelvinator’ que hi ha a les escales del carrer Major. També hi ha elements de la majoria de cases particulars del Centre Vila i edificis d’entitats com el Foment Cultural i Artístic i la Joventut Catòlica, a més de construccions més recents com l’antic ambulatori i la llar d’infants El Rodó.

Imatge de la sessió per a instituts. Els seus alumnes han aportat 91 textos // Festival de Cine de Terror de Molins de Rei
La Peni és un dels edificis a protegir // Arxiu

Pel que fa al nivell 4 (Ambiental), es tenen en compte immobles com la Torra Balari i l’església, així com algunes cases particulars. Aquest nivell implica harmonitzar la construcció amb l’entorn, ja sigui amb el tipus de finestres o els tons de color de les parets. Però el pla també inclou un últim nivell: el 5 (Documental).

En aquest cas es permet l’enderrocament total de l’edifici, però es demana que se’n faci un estudi previ perquè en quedi constància. En aquest nivell hi ha, per exemple, la casa del Terraplè que es va enderrocar, i les de la plaça de l’Ajuntament, la plaça de la Bàscula i el carrer Rafael Casanova. Són immobles que inicialment estaven protegits, però que van anar a terra durant la tramitació del pla i abans de la suspensió de llicències.

El catàleg de béns també protegeix 11 masies en sòl no urbanitzable i altres conjunts com l’ermita de Sant Pere de Romaní (s.XI), així com diferents oratoris, aqüeductes, fonts i cabanes de pedra seca situats enmig de la muntanya, entre d’altres.

La comissió vetllarà sobretot per la protecció dels immobles que es troben en els nivells 1, 2 i 3.

Fa més d’una dècada que Viu Molins de Rei explica en profunditat les informacions del ple municipal. Fes-te soci del diari.

Relacionats

Etiquetes: Ajuntament de Molins de Reicomissió de patrimoniMolins de Reipatrimonipatrimoni històricpatrimoni localPEPHApla de patrimoniPla Especial de PatrimoniPla Especial de Patrimoni Històric i Arquitectònic de Molins de Rei
EnviarCompartirTuitCompartir
La nova Oficina d’Atenció Ciutadana es posa en marxa sense director

L’Ajuntament incorpora l’alta al padró entre els tràmits disponibles a la seu electrònica

17/12/2025
El sindicat majoritari de l’Ajuntament denuncia possibles irregularitats en la creació de nous coordinadors

L’Ajuntament incorpora una nova regidoria de Polítiques Lingüístiques

06/10/2025
El minut a minut del ple extraordinari del Síndic de Greuges i el ple ordinari del mes de juliol de 2025

Gairebé la meitat dels molinencs no estan satisfets amb el servei de queixes i suggeriments

28/08/2025
L’Ajuntament es reorganitza amb quatre nous coordinadors que ja treballaven a la casa

L’Ajuntament escurça el temps de resposta a les queixes i suggeriments dels 66 als 14 dies

29/07/2025
Els mapes que expliquen la nova distribució de les dependències municipals

Els mapes que expliquen la nova distribució de les dependències municipals

30/06/2025
La primera planta del Molí acollirà els serveis d’ocupació i atenció a les empreses a partir del setembre

La primera planta del Molí acollirà els serveis d’ocupació i atenció a les empreses a partir del setembre

26/06/2025
Article següent

ERC demana explicacions a Paz pel “nomenament irregular” del nou gerent de Collserola

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Rosa Vendrell demana a l’Ajuntament “dignificar” la memòria de Margarida Xirgu
Cultura

Rosa Vendrell demana a l’Ajuntament “dignificar” la memòria de Margarida Xirgu

Samar Elansari
17/04/2026
El polígon del Pla acollirà un nou centre de dades d’una vintena que es volen instal·lar a Catalunya
Economia

El polígon del Pla acollirà un nou centre de dades d’una vintena que es volen instal·lar a Catalunya

Samar Elansari
17/04/2026
Lluís Carrasco rescata la memòria de Badia del Vallès a la novel·la “Cor de formigó, ànima de lluita”
Cultura

Lluís Carrasco rescata la memòria de Badia del Vallès a la novel·la “Cor de formigó, ànima de lluita”

Samar Elansari
17/04/2026

VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa
VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa

Viu Molins de Rei
07/04/2026
Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat
VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Viu Molins de Rei
17/12/2025
El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
VIU Empresa

El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya

Viu Molins de Rei
19/11/2025

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

Molins de Rei supera els 27.000 habitants el 2025

Molins de Rei supera els 27.000 habitants el 2025

10/04/2026
Una auditoria acredita les mancances en el servei de neteja i recollida de residus

Una auditoria acredita les mancances en el servei de neteja i recollida de residus

08/03/2026

El nou pla urbanístic metropolità preveu millors connexions amb Quatre Camins i Sant Cugat

27/02/2026
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?