• FES-TE SOCI ARA
Dissabte, 09 maig, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Una nova entitat molinenca vol fer més independents les persones amb diversitat funcional

Roger Cuartielles
29/12/2020
a General, Societat
EnviarCompartirTuitarEnviar

L’associació Espai de Vida Independent (EVI) fa un any que va començar a caminar, però fins ara no s’havia presentat en societat. Sorgeix de famílies amb fills amb diversitat funcional que volen oferir un espai d’apoderament a les persones amb discapacitat: “Havíem de crear el que no hi havia”, diuen.

En Xavier Casas i la Margalida Maldonado al local d’EVI, a l’antic Espai Jove de la Carretera // Roger Cuartielles

El molinenc Xavier Casas té una filla de 16 anys amb autisme. Primer la va dur a l’escola ordinària, però després es va trobar que no li quedava altre remei que recórrer a una escola d’educació especial. El centre, però, era fora de Molins de Rei, ja que el municipi no disposa de cap escola d’aquestes característiques. L’inconvenient: que la filla deixés de construir vida i vincles al municipi on ha nascut.

Per això, fa un any que en Xavier i la seva dona van crear l’entitat EVI (Espai de Vida Independent) juntament amb la Margalida Maldonado, una educadora a qui coneixien des de feia temps. L’objectiu era justament oferir a Molins de Rei un espai d’apoderament i d’independència a persones amb diversitat funcional perquè poguessin desenvolupar la seva autonomia al municipi i, de pas, conèixer-lo més a fons.

“Vam haver de crear el que no hi havia”, diu en Xavier, que també forma part d’entitats com Enreda’t, però que feia temps que tenia al cap posar en marxa un altre tipus d’espai al municipi que fomentés sobretot l’apoderament de persones amb diversitat funcional.

EVI va començar a caminar fa un any a l’antic Espai Jove de la Carretera, el local que l’Ajuntament els va cedir en conèixer el projecte. Fins ara, però, no s’havien presentat en societat. “La pandèmia no ens ha ajudat, hem estat tres mesos tancats”, detalla la Margalida.

Tot i així, explica que ja tenen dues usuàries que venen entre cinc i 22 hores a la setmana. De fet, el primer confinament els va enganxar quan no feia ni un mes que una d’elles havia arribat.

Fomentar l’apoderament des de l’entorn de la persona

La tasca que desenvolupen amb els usuaris és ben diversa. Hi fan activitats de tot tipus com, per exemple, sortir a comprar allò que vulguin els usuaris, fer ús del transport públic i anar a fer esport pel municipi. “Nosaltres no triem res, deixem que cada persona esculli què vol fer i l’ajudem a fer-ho, no volem dictar el camí de ningú, sinó que cadascú desenvolupi el seu amb llibertat”, diu la Margalida, que es fixa en figures com les del pedagog flamenc Peter Vermeulen, que promou que les persones amb trastorns com l’autisme facin vida independent des de l’entorn.

De fet, ells tampoc dicten les hores que ha de venir cada usuari, sinó que deixen que sigui cadascú que triï el temps que vol destinar al servei. Per a Maldonado, fomentar el poder de decisió és clau en el desenvolupament personal i per això creu que és imprescindible que hi hagi espais que es dediquin a promoure aquest apoderament des de l’entorn de la persona.

Per això, el local de l’entitat compta amb un mapa amb diferents zones del municipi assenyalades perquè els usuaris coneguin tots els racons de Molins de Rei: “A vegades hi ha gent que creu que certes persones amb diversitat funcional no tenen opinió o poder de decisió, però sí que en tenen, i han de poder decidir des de què volen per a berenar fins a quina activitat volen fer aquella tarda al municipi”, reivindica l’educadora.

Des d’EVI volen promoure activitats que ajudin les persones amb diversitat funcional a desenvolupar la seva autonomia en l’entorn on viuen // Roger Cuartielles

Actualment, l’entitat compta amb la Margalida i una altra educadora, i té previst incorporar més professionals en funció dels usuaris que es vagin sumant al projecte. La idea és que cada incorporació es produeixi amb tres mesos de marge per poder treballar a fons amb cada persona: “Volem oferir un projecte de suport a mida de les necessitats de cadascú que vingui”, diu Maldonado.

L’objectiu d’EVI no és destinar esforços a la sensibilització ciutadana, que en molts casos acaba sent “per a persones ja sensibilitzades”, sinó donar suport a les persones amb diversitat funcional que ho necessitin, i que es trobin en una forquilla d’edat entre els 12 i els 24 anys. De fet, el servei està pensat en clau d’assistència personal i amb possibilitat de finançar-lo a través de la prestació d’assistència personal que inclou la Llei de la dependència.

“La meva filla ha après a decidir”

De moment, EVI ja ha recollit els primers fruits. Una de les usuàries és la filla d’en Xavier i ell ja ha començat a veure com la seva filla té més capacitat de decisió: “Ha après a decidir, ella ara t’indica què vol fer i com ho vol fer, és gratificant”. Per exemple, en Xavier explica que a la seva filla li agrada molt anar a llits elàstics i que ara sap que, abans d’anar-hi, necessita tenir unes sabates preparades. També ha après, per exemple, que per anar a comprar li cal un moneder i com ha de fer el pagament.

“Són activitats quotidianes fonamentals que els ajuden a planificar la vida i que per a ells són molt importants”, recalca la Margalida, que també ha notat un gran progrés en la filla d’en Xavier. De fet, els dos reconeixen que el primer confinament va posar bastons a les rodes a aquest progrés, ja que l’entitat va haver de tancar des del 14 de març fins al 14 de juny. Tot i així, celebren que les dues usuàries hagin pogut seguir fent el seu camí.

De cara al 2021, EVI té clar quins són els seus propòsits: continuar creixent i donar-se a conèixer al municipi. “Volem que Molins de Rei conegui les persones amb diversitat funcional que hi ha a la localitat per respondre millor a les seves demandes”, diuen. Per a ells és fonamental per poder parlar d’una veritable inclusió social. “Cal posar les persones amb diversitat funcional al centre a l’hora de prendre decisions i saber què volen”, subratllen.

Casas i Maldonado revisant documentació al local d’EVI // Roger Cuartielles

Relacionats

Etiquetes: apoderamentautismediversitat funcionalEspai de Vida Independent EVIEVIMargalida MaldonadoMolins de Reipersones amb diversitat funcionalXavier Casas
EnviarCompartirTuitCompartir
Una avaria d’un tren a Molins de Rei provoca retards a la línia R4

Una avaria d’un tren a Molins de Rei provoca retards a la línia R4

26/02/2024
Els molinencs donen l’últim adeu a la reina Carnestoltes XLIII

Els molinencs donen l’últim adeu a la reina Carnestoltes XLIII

14/02/2024

Els firaires apunten que les vendes de la Candelera han estat similars a l’any passat tot i l’augment de públic

07/02/2024
L’ambient de divendres i el bon temps marquen l’estrena de la Fira de la Candelera

L’ambient de divendres i el bon temps marquen l’estrena de la Fira de la Candelera

02/02/2024
Uns lladres multireincidents tenen un accident després de ser sorpresos per la Guàrdia Urbana

Uns lladres multireincidents tenen un accident després de ser sorpresos per la Guàrdia Urbana

31/01/2024
Consulta el programa complet de la Fira de la Candelera 2024

Consulta el programa complet de la Fira de la Candelera 2024

29/01/2024
Article següent
Grups bombolla i suport psicològic online, la nova realitat a les llars de discapacitats d’Acosu

Detectat un brot de Covid-19 als pisos tutelats d’Acosu

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Mayka Navarro afirma que Espanya és “un país segur” malgrat l’impacte mediàtic dels successos
Cultura

Mayka Navarro afirma que Espanya és “un país segur” malgrat l’impacte mediàtic dels successos

Samar Elansari
08/05/2026
L’absolut masculí de waterpolo baixa a Segona Nacional
Esports

L’absolut masculí de waterpolo baixa a Segona Nacional

Àlex Bonet
08/05/2026
VIU+

Antonio Carmona (Renfe) diu que la nova represa de les obres de l’estació és la definitiva

Samar Elansari
07/05/2026

VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa
VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa

Viu Molins de Rei
07/04/2026
Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat
VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Viu Molins de Rei
17/12/2025
El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
VIU Empresa

El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya

Viu Molins de Rei
19/11/2025

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

Antonio Carmona (Renfe) diu que la nova represa de les obres de l’estació és la definitiva

07/05/2026
Els veïns dels barris de muntanya dubten de l’efectivitat del tancament de Collserola i el viuen amb relativa normalitat

Els veïns dels barris de muntanya dubten de l’efectivitat del tancament de Collserola i el viuen amb relativa normalitat

24/04/2026
Els carrers s’omplen de llibres, roses i cultura en un Sant Jordi marcat pel bon temps

Sortegem dotze llibres d’autors locals per la diada de Sant Jordi

22/04/2026
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?